close

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Geldzaken

Bij het tekenen van het huurcontract vragen we jouw toestemming om de huur maandelijks van je rekening af te schrijven. Dit doen we de eerste dag van de maand, tenzij dit in het weekend of op een feestdag valt. Dan wordt het bedrag de eerstvolgende werkdag afgeschreven.

Veelgestelde vragen over huurprijs en huurtoeslag

De kale huurprijs is berekend aan de hand van het aantal woningwaarderingspunten. De overheid bepaalt de maximale huurprijzen op basis van het aantal punten. Naast de kale huur betaal je vaak ook stook- en servicekosten. In jouw huurcontract staan deze voorschotbedragen gespecificeerd. Het voorschot is gebaseerd op de verwachte kosten en wordt ieder jaar opnieuw vastgesteld.


 

Je kunt huurtoeslag aanvragen en uitgebreide informatie over huurtoeslag vinden op de website van de Belastingdienst.

Veelgestelde vragen over huur betalen

Tijdens het tekenen van het huurcontract moet je de eerste verhuurnota betalen. Die bestaat uit:

  • De huur vanaf ingangsdatum van het huurcontract tot en met het einde van de maand
  • Borgsom
  • Administratiekosten van € 50,-

Je kunt de eerste verhuurnota uitsluitend per pin betalen.

De borg voor een kamer en studio is € 80,- en voor een appartement € 160,-

Nee, dan mislukt de automatische incasso en wordt de huur gestorneerd.

Nadat je bent ingelogd op Mijn SJHT, kun je openstaande bedragen betalen via iDeal. Je kunt het bedrag ook naar ons overmaken of op kantoor langskomen om te betalen. Let op: aan de balie kun je alleen pinnen.

Ja, dat kan. Neem contact met ons op via adm@sjht.nl of 053 - 480 17 40 om een betalingsregeling af te spreken.

Naam begunstigde: Stichting Jongeren Huisvesting Twente

IBAN: NL05 INGB 0665 2657 00

BIC: INGBNL2A

Naam bank: ING Bank

Adres bank: Bouleverd 1945-1, 7511 AA Enschede

Veelgestelde vragen over huurverhoging en afrekening

Verhuurders mogen één keer per jaar hun huren verhogen. De overheid stelt ieder jaar een maximum percentage vast. Wij voeren deze verhoging door per 1 juli. Ook worden ieder jaar de voorschotten die je betaalt voor de stook- en servicekosten opnieuw vastgesteld.

Als je het niet eens bent met de voorgestelde huurverhoging, moet je schriftelijk bezwaar maken. Dit moet je doen voordat de huurverhoging in gaat. Gebruik hiervoor het bezwaarschrift van de Huurcommissie. Kijk voor mogelijke redenen van bezwaar op de website van de Rijksoverheid.

Als we jouw bezwaar afwijzen, mag je ons vragen de voorgestelde huurverhoging te laten beoordelen door de Huurcommissie. Deze commissie beoordeelt of de huurverhoging redelijk is of niet:

  • Redelijk: dan moet je alsnog de huurverhoging betalen én de legeskosten (kosten van de procedure)
  • Niet redelijk: dan stelt de Huurcommissie een lagere huurverhoging vast

Je ontvangt jaarlijks een afrekening over de stook- en servicekosten. Hierin worden de door jou betaalde voorschotten verrekend met de werkelijk gemaakte kosten. Een stookseizoen loopt van 1 juli t/m 30 juni. Binnen een jaar na afloop van een stookseizoen ontvang je de afrekening van ons.